Pásy

04.07.2014 16:38

Nasazení a tvarování článkových pásů pomocí vysoušeče vlasů .

 

 

Jak už to bývá, tak prvotním impulzem tohoto postupu byla lenost a snaha usnadnit si práci.

Při aplikaci pigmentů na slepený pás jsem použil vysoušeč vlasů , protože jsem nechtěl čekat ,až to zaschne. Při této činnosti se stal pás plně ohebný v lepených spojích a po opětovném vychladnutí  pás opět ztuhl a zůstal v poloze do jaké se mi v ohřáté podobě ohnul.

Nejprve jsem se toho lekl a snažil jsem se tomuto jevu nějak předejít , protože jsem měl pás předem vytvarovaný podle podvozku ,ale záhy jsem zjistil , že mi tento jev může pomoci a velice usnadnit práci .

 

Jako první a nejdůležitější věc je potřeba uvést , že články pásu se musí lepit rozpouštědlovým lepidlem . Já používám s oblibou filmové lepidlo , ale mám odzkoušené i lepidlo Revell Contacta Professional.

Pokud bude někdo chtít použít ke spojení článků vteřinové lepidlo, a nebo nažhavený špendlík (jak mi někdo psal) tak to fungovat nebude.

Další důležitou věcí je čas. Čas kdy začnu pás ohřívat vysoušečem vlasů a tvarovat.

Postupnými pokusy jsem zjistil, že optimální čas pro tento krok je asi tak den až dva po slepení . Pokud jsem pás začal ohřívat brzy po slepení tak se stávalo , že se začal rozpadat a pokud jsem chtěl natvarovat pás po deseti dnech od slepení tak spíše začal povolovat samotný článek pásu než-li spoj .

Vše je závislé na množství a hustotě lepidla které je použito pro lepení pásu . U filmového lepidla které je řídké je možné pás natvarovat (nasadit) ještě ten samý den kdy byl slepen.

U hustějšího lepidla doporučuji počkat dva až tři dny . 

 

 

Jak tedy postupuji:

-          Pás slepím do rovné (natažené) polohy, ve které se mi bude dobře vybarvovat a patinovat.

-          Slepený pás opatřím základním nástřikem. Používám matný černý sprej .

-          Na základní (podkladovou) barvu nanesu zemitou barvu. Většinou používám směs namíchanou z akrylových barev Tamiya naředěných vodou . Naředění vodou způsobí extrémní zmatnění barvy a vytvoření takových přirozených map velice dobře napodobujících zaprášený povrch .

-          Dalším krokem je nanesení pigmentů ,které je odvislé tomu jak hodně bude model „znečištěný“ .

-          Posledním krokem v patinování je znázornění vyleštěných ploch a hran na pásu které vytvářím leštitelnou barvou Agama odstín „ocel“ a tužkou č.1.

-          Slepený a napatinovaný pás začnu nasazovat na podvozek modelu. Vždy začínám tak , že ho nasadím na horní část podvozku . Pokud mi v tom vadí např. přední část blatníku , protože pás je stále rovný tak si ho ohřeji vysoušečem vlasů. Pás nasadím do takové polohy, aby mi v předu a vzadu přesahoval z podvozku stejnou délkou a po ohnutí se spojil cca v prostředku spodní části podvozku .

-          Tvarování začínám vždy na jedné straně a to buď u hnacího nebo napínacího kola. Nikdy ne na obou součastně! V místě hnacího(napínacího) kola ohřeji pás vysoušečem vlasů a začnu ho pomalu tvarovat kolem hnacího(napínacího) kola a pokračuji k prvnímu pojezdovému kolu . V tento moment si mohu připravit i prostor pro případná prověs pásu v tomto místě .

-          Po vychladnutí opakuji stejný postup i na druhé straně u napínacího (hnacího) kola. Tím se dostanu ke spojení pásu na spodní části podvozku . Toto spojení provádím vteřinovým lepidlem .

-          Dalším krokem je konečné vytvarování pásu které budu provádět především na horní straně podvozku, kde jsou průvěsy. Pás si ohřeji v horní části podvozku a začnu ho tvarovat. K této činnosti často požívám násadky od štětců nebo vatové štětičky kterými pás domáčknu na kola a vytvořím průvěsy . Dobré je si pás nějak zafixovat do vychladnutí .

-          Pokud nejsem s výsledkem zcela spokojen tak pás znovu ohřeji a dotvaruji .  

-          Pokud se mi vše povedlo tak jak jsem chtěl tak pás v horní části zafixuji ke kolům nepatrným množstvím vteřinového lepidla.

 

 

Jsem si vědom toho , že to na někoho může působit složitě , ale věřte , že je to zcela jednoduchá a banální záležitost, která Vám velice zjednoduší práci . Samotné nasazení a vytvarování pásu je otázkou několika málo minut.

Zcela odpadá tvarování pásu během lepení na podvozek nebo různé šablony . Zcela odpadá problematické vybarvování a patinování vytvarovaného nebo nasazeného pásu.

 

Fotonávod: